Je weet natuurlijk nooit of hetgeen wat je online zet doet bij je doelgroep. In het mooiste geval slaat het aan en brengt het veel positiviteit mee voor je bedrijf, maar het kan ook voor wrijving zorgen. Als ik naar mijzelf kijk heb ik door de jaren heen veel geleerd en doen wij altijd aan verwachtingsmanagement. Dat betekend soms ook dat je moet vertellen dat je niet de geschikte persoon bent.
1: Het kan aardig wat tijd kosten
Het kan veel tijd en moeite kosten. Helemaal wanneer je minder bekend bent met de verschillende platforms, tools en programma’s die beschikbaar zijn. Ook kan het enige tijd duren voordat je de nodige kennis en vaardigheden hebt opgedaan om succesvol te zijn. Verder is het soms erg lastig als je er niet bekend mee bent.
2: Je hebt soms technische kennis nodig
Eén van de nadelen van online marketing is dat het soms technische kennis en begrip vereist van verschillende digitale tools en systemen. Als je niet bekend bent met deze tools en systemen, kan het moeilijk zijn om de juiste strategie te ontwikkelen en uit te voeren.
Veel mensen zijn namelijk (te) veel tijd kwijt met het aanmodderen in nieuwe systemen die zij niet begrijpen. Teksten aanpassen op de site of een landingspagina opzitten voor een campagne kan dan al snel een dagtaak worden.
3: Relatief duur voor starters
Online marketing kan hoge kosten met zich meebrengen, vooral als je niet bekend bent met de verschillende tools en technieken die nodig zijn om succesvol te zijn. Zo is het in het begin wel eens nodig om advertenties de draaien om data te verzamelen over je doelgroep. Sommige platformen waarop je kan adverteren maken deze advertenties ook ‘slimmer’, alleen is deze daarvoor wel data nodig – en dat kost geld.
Ook zien we het vaak terug met SEO. Websites beter vindbaar maken voor Google is een relatief langdurig proces. Hierbij is consistentie erg belangrijk. Voor beginnende ondernemer is een snellere oplossing soms beter, zoals adverteren. Dan betaal je nu voor zoekverkeer die je zowel direct krijgt. Zoekmachine optimalisatie kan best een jaar of zelfs langer duren om aan te slaan, alleen is dit ‘evergreen’; het vergaat niet.
4: Risico dat het niet aanslaat
Er is altijd een risico dat het niet aanslaat of een campagne mislukt bij online marketing, vooral als je niet bekend bent met de verschillende platforms en technieken die beschikbaar zijn. Een campagne heeft altijd wel resultaat: mensen zien bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en logo voorbijkomen wat in de toekomst voor conversie kan zorgen. Natuurlijk is dit niet het resultaat waar je naar opzoek bent. In andere gevallen slaat een campagne erg goed aan en boekt het veel resultaat.
5: Je bent afhankelijk van externe platformen
Een ander nadeel van online marketing is dat je gewoon afhankelijk bent van derden, zoals sociale media platformen en zoekmachines, om jouw online doelen te behalen. Dit kan leiden tot problemen als deze platforms hun beleid of algoritmes wijzigen. Zo kan het zijn dat je advertentie ineens niet meer getoond kan of mag worden – iets wat we tijdens de lockdown veel hebben gezien.
6: Niet mogelijk om focus te leggen
Bij marketing is het belangrijk dat je je richt op een specifieke doelgroep en een consistente boodschap overbrengt. Als je moeite hebt om de focus te leggen op een specifieke doelgroep of boodschap, kan dit leiden tot een onsamenhangende marketingstrategie die niet succesvol is.
Zo willen vooral startende ondernemers veel schakelen en nieuwe dingen proberen. Dit zorgt ervoor dat ze niet consistent blijven. Dit slaat zo goed als nooit aan, dus hou het een beetje scherp!
7: Het kan voor wrijving zorgen bij je doelgroep
Er is altijd een risico op negatieve feedback. Zo kan een campagne voor wrijving zorgen bij je doelgroep. Online marketing betekent dat je openstaat voor feedback van je (potentiële) klanten. Als je niet in staat bent om effectief te reageren op negatieve feedback, kan dit ervoor zorgen dat je een slechte reputatie krijgt en je klanten minder tevreden zijn.