De grote vraag: ‘Backlinks kopen ja of nee?’. Backlinks dragen enorm bij aan je zoekmachine vindbaarheid (SEO) en het helpt met je ranking. Er zijn verschillende manieren om backlinks te vergaren. Backlinks met een hoge domeinautoriteit zijn ijskoud. Okay, klaar nu met die Nielson grappen – zo kan het dus ook.
Ben je niet bekend met die gekke termen, zoals ‘backlinks’, ‘domein autoriteit’, ‘logaritmisch’ of het ‘E-A-Ts principe’? Geen zweet, dit leggen wij gewoon uit met plaatjes!
Wat zijn backlinks
Wat backlinks zijn is het beste uit te leggen met een voorbeeld. Stel je schrijft een onderzoek naar planten en vervolgens publiceer je deze. Nu wordt jouw onderzoek genoemd in tientallen andere onderzoeken – zelfs in die van bekende onderzoekers! Dan moet het onderzoek wel sterk zijn, toch?
Backlinks werken soortgelijk. Als voorbeeld is dit een backlink naar een artikel over backlinks. Beetje zoals de film Inception. Wij verwijzen in deze blog dus naar een artikel van ‘Rankingmasters’. Wij hebben specifiek voor deze gekozen, omdat het een sterk artikel is die het duidelijk uitlegt.
Daarmee zeggen wij ook tegen Google: ‘Dit is een goed en relevant artikel’. Nu hebben wij ook een soort autoriteit in de marketing. Dat maakt deze link wat sterker. Dit werkt ook averechts: het maakt ons artikel ook wat sterker, want we gebruiken goede bronnen.
Stel wij schrijven een artikel over pasta’s koken en wij zouden een backlink plaatsen naar een kookwebsite, dan is deze link ‘minder waard’. Want Streverz – een online marketing bedrijf – weet wellicht niet zo veel van koken (klopt ook wel aardig). Dit wordt allemaal bepaald door de crawlers van zoekmachines.
Het E-A-T principe van Google
Google speelt op een logische manier constant met de zoekresultaten. Dan rankt website A wat hoger en dan website B. Vanuit een vogelvlucht werkt dit via het E-A-T principe. Dit zal dan ook alle toekomstige algoritme updates overleven. E-A-T is een afkorting wat staat voor:
- Expertise (expertise)
- Autoriteit (authoritativeness)
- Vertrouwen (trustworthiness)
Tegenwoordig is het nog wat meer uitgebreid. Dan kijken zoekmachines, zoals Google, meer naar E-E-A-T – waar ze het woord ‘Ervaring (experience)’ aan hebben toegevoegd – en YMYL – wat een Engelse afkorting is voor ‘Je geld of je leven’.
Respecteer het YMYL principe
Een vuistregel is dat jij never nooit hoog zal scoren op YMYL content, zoals gezondheidszaken. Denk aan ‘Mag koffie met paracetamol’. Deze Google update heeft de bijnaam ‘Medisch’. Wat ook wel een beetje voor de hand ligt als je naar ‘E-A-T’ kijkt.
Streverz – en wellicht alle marketing partijen – hebben niet de noodzaak om hoog te scoren in Google op het zoekwoord ‘paracetamol’. Ik hoef dit niet eens te checken: ‘Apotheek.nl’ zal hier ongetwijfeld erg goed op scoren.
Zorg goed voor je lezers en Google zorgt goed voor jou
Jamie van Achteren
Deze quote komt van een vooruitstrevende SEO-Expert – met een knipoog natuurlijk. Zorg ervoor dat content op jouw website de lezers helpt en niet schaadt of pijn doet op wat voor manier dan ook. Lezers moeten zich veilig voelen.
Backlinks met domein autoriteit
Wat heeft dat dan te maken met backlinks? Nou, dit zorgt voor autoriteit. Als veel websites verwijzen naar die van jou dan krijg jij meer autoriteit. Een schatting van deze score kan je inzien op tools, zoals ahrefs domain authority.
Zo heeft Streverz op dit moment een domein rating van 29. Merk op dat dit logaritmisch werkt. In simpelere termen betekent dit dat het steeds moeilijker wordt hoe hoger je autoriteit score is. Zo is van 1 naar 10 veel makkelijker te behalen dan van 50 naar 51. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld:
LinkedIn heeft 9.8 miljard backlinks en 9.6 miljoen verwijzingen. Dat zijn ‘9.000.000.000’ verwijzingen! 10 maal 9 tot de macht 9. Apple heeft in totaal 8.8 miljard backlinks en dus 1 miljard minder. Zij scoren 97. Dat is maar 1 puntje minder.
Oh, dan koop ik 100 domeinnamen die ik allemaal naar mijn website laat verwijzen! Eeehm, nee zo werkt het niet. Wij stijgen significant als Apple of LinkedIn met een backlink naar Streverz zou verwijzen. Want deze backlink heeft een hoge domeinautoriteit.
De voordelen van backlinks kopen
Goed, na een lang verhaal wil je vast een antwoord op je zoekvraag. Zelf ben ik zeker een voorstander van backlinks, alleen vind ik het kopen ervan wel een ding. Het werkt echt super in je SEO strategie. Alleen kost een goede backlink al snel tussen de €250,- en €500,-. Op sketchy websites heb je er wel 1000 voor dit bedrag. Alleen krijg je dan referenties van extreem slechte websites.
Nadelen van backlinks kopen
Dit is dan ook direct de reden waarom je moet oppassen met het kopen van backlinks. Google zegt bijvoorbeeld al dat je geen backlinks mag kopen en deze niet mag ruilen. Gevolg? Een penalty van Google die je uit de zoekresultaten haalt. Pas daarom goed op.
Wij van Streverz kunnen je vragen beantwoorden of je helpen in dit proces, maar je kan het natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken op internet. Betaal gewoon een fatsoenlijke prijs voor een backlink en controleer het domein autoriteit (DA) met de ‘domein autoriteit checker’ van bijvoorbeeld Ahrefs – eerder benoemd in dit artikel. Dan zit je vaak wel goed.
Wil je het zelf doen? Ga alsjeblieft niet voor goedkope backlinks. Doe het dan simpelweg niet. Wil je het uitbesteden? Neem dan gerust even contact met ons op.
Toxic backlinks
Zelf gebruiken wij SEO software die we koppelen aan de geverifieerde Google Search Console van de website om toxic backlinks te achterhalen en toxic backlinks disavowen (Engels). Disavowen is in principe tegen Google zeggen dat er een backlink is waar jij helemaal niet achterstaat en wellicht ook je online reputatie beschadigd. Zo hebben wij er ook een aantal ‘vage’ domeinen ingediend waarin onze anti virus het scherm vulde met waarschuwingen.
Denk bijvoorbeeld aan een concurrent die even €1000,- betaald om haar concurrent te voorzien van flink wat toxic backlinks, zodat zij flink dalen in Google. Ook daarom is het goed om dit in de gaten te houden voor je organisatie.
Kan het ook organisch of zonder te betalen?
Jazeker kan dat! Dit kan je ook weer op twee manieren doen. Je kan een SEO-expert inschakelen om goede artikelen of blogs te schrijven voor je website. Andere bloggers kunnen naar jouw blog verwijzen en zo zal je groeien. Een tweede manier is om zelf de blogs te schrijven die sterk zijn.
Een voordeel van blogs is dat een artikel over 4 jaar nog steeds bezoekers op kan leveren. Zelf nog meer dan het in het begin deed na mate je domein autoriteit en online zichtbaarheid groeit. Uiteindelijk zijn backlinks een onderdeel van je SEO strategie en geen vervanging.