Veel winkels geven grote kortingen op al hun producten op elke vierde vrijdag van november. In 2015 is Black friday overgewaaid naar Nederland en begonnen winkels hier ook met flinke kortingen geven op al hun producten, maar wat zijn dan de beste marketingstrategieën voor Black Friday? Dit hebben wij voor jou uitgezocht!
Black friday e-mailmarketing
Het is altijd handig om een aantal e-mail strategieën klaar te hebben voor Black Friday. Om klanten al een beetje te teasen kan je een paar weken of dagen van te voren al wat hints opsturen in een mail. Op deze manier zorg je er voor dat klanten kunnen gaan uitkijken naar de officiële aankondiging van de kortingen.
Het is geen schande om e-mails te sturen over verlaten winkelwagentjes.
Pak dit wel slim aan, stuur een e-mail naar de bezoekers over hun verlaten winkelmandje voordat het Black Friday is. Op deze manier kan het helpen om sommige afgebroken conversies vast te leggen.
Wanneer zij de verkoop afronden, vergeet de klanten dan niet oprecht te bedanken! Dit kan door middel van een vervolgmail. In die mail kan je ze bedanken voor de aankoop, maar ook bijvoorbeeld voor het kiezen van jouw bedrijf. Ook kan je hierin de klanten vragen om hun mening of zelfs een review. Doe dit 5-7 dagen nadat de verkoop plaatsvond, dit is vaak het meest ideale moment.
Boost Black Friday-verkopen via social media
Social Media marketing is zonder twijfel heel belangrijk voor de advertenties van de Black Friday acties van je bedrijf. Je moet jezelf onderscheiden van de rest, maar wel is het heel belangrijk om je merkidentiteit te laten zien. Je moet een verhaal vertellen dat je winkelend publiek gelijk kan herkennen, maar maak geen gebruik van overdreven teksten en/of slogans.
Bedenk je ook dat mensen tegenwoordig heel veel scrollen door de nieuwsfeed van bijvoorbeeld Instagram, TikTok of Facebook. Maak dus reels! Mis deze kans niet voor goede mobiele campagnes!
Videomarketing
Zoals hierboven genoemd: reels, videomarketing. Maak hier gebruik van. Veel mensen vinden video’s fijner dan een foto volgeplakt met tekst. Vaak wordt er gedacht dat videomarketing gecompliceerd en duur is, maar dit is zeker niet het geval. Alles wat je nodig bent, is een smartphone en wat creativiteit.
Geen leuke ideeën? Geen zorgen, hieronder zetten wij er een paar neer.
Teasers. Maak teaser video’s van ongeveer 30 seconden, niet langer! Op deze manier kan je je Black Friday deals het beste introduceren. Maak het niet statisch of ongemakkelijk. Zorg ervoor dat je enthousiast en spontaan overkomt en kies voor een leuk achtergrondmuziekje. Bedenk wel dat dit muziekje niet te afleidend moet zijn.
Up-sell en cross-sell met kortingen
Weten jullie wat Up-selling en Cross-selling is? Met up-selling probeer je de klant te overtuigen om duurdere en/of verbeterde producten te kopen in plaats van het product die ze als eerst gekozen hadden. Cross-selling probeert juist de klanten aan te moedigen om producten er bij te kopen die aanvullend zijn op het eerst gekozen product.
Op deze manier kan je optimaal profiteren van meerdere verkopen. Uiteindelijk kan je als bedrijf ook je gemiddelde bestelwaarde verhogen. Kies er dus echt voor om up- en cross-selling in te zetten, want zo loop je extra verkopen mis. Heb je geen inspiratie, geen zorgen! Maak combinaties van producten, bijvoorbeeld twee tot vijf producten die op elkaar aansluiten en bied dit aan als pakket met korting.
Verleid klanten met gratis aanbiedingen
Black Friday en Cyber Monday zijn de perfecte kansen om nieuwe klanten te werven door middel van bijvoorbeeld winacties en gratis items. Hiermee trek je echt de aandacht naar jou toe en juist weg van je concurrenten. Op deze manier kan je ook meer verkeer naar je website trekken.
Kies je voor een winacties, dan moeten je klanten een aantal dingen doen om mee te doen aan de winactie. Kies er dan voor dat ze het bericht moeten liken, jou moeten volgen, een opmerking achterlaten waarom ze willen winnen en je kan er ook nog voor kiezen dat ze het bericht moeten delen. Op deze manier kan jij als bedrijf je aantal volgers vergroten en je social media betrokkenheid omhoog halen.
Hopelijk kan je met deze tips uit de voeten. Bereid je helemaal voor op Black Friday en Cyber Monday, laat je kansen niet liggen! Heb je nog vragen, neem dan vooral contact met ons op!