Op dinsdag 5 maart 2024 heeft E. Tucker de jaarlijkse Google core update aangekondigd en daarmee de toekomst van SEO bepaald. Als we naar ons klantportfolio kijken zien we eigenlijk weinig grote bewegingen, want in onze SEO-strategie hielden wij hier al rekening mee.
Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Je moet weten wat de intentie is van de zoeker, laten zien dat jij ze begrijpt en op een effectieve manier antwoord geeft op de zoekvraag.
Wat is een Google Core Update?
Ieder jaar in maart brengt Google een grote update uit aan zijn algoritme. Dit heet een core update en het is de manier hoe Google zijn zoekresultaten verbetert. Zo is de zoekmachine constant bezig om het best passende zoekresultaat aan jou te laten.
Let op: dit is belangrijke kennis, want dit is het uitgangspunt van jouw SEO-strategie.
Google zal prioriteit geven aan waardevolle artikelen
Na deze update zien we dat veel AI-gegenereerde artikelen zakken in Google, omdat deze weinig tot geen waarde bieden aan de lezer. Dit is iets waar jij als (content) schrijver op in kan spelen. Betekent dit dat een AI geschreven artikel helemaal niet hoog kan scoren in Google? Niet per se. In de meeste gevallen zijn deze teksten erg generiek, lezen ze niet altijd prettig en hebben ze weinig tot geen diepgang.
Vraag jezelf af: hoe kan ik het meeste waarde creëren voor de zoeker betreft hun zoekresultaat. Tegenwoordig zijn er al zo veel artikelen te vinden op het internet die strijden voor hetzelfde zoekresultaat. De kunst is om soms je eigen ervaringen te delen om het daarmee wat persoonlijker te maken.
Een pagina of blogpost schrijven die hoog in Google komt
Stel iemand zoekt iets op Google dan is deze vraag op te delen in vier categorieën – ofwel vier verschillende zoekintenties. Ik zal per intentie wat voorbeelden geven en uitleggen hoe je hier op in kan spelen. De 4 zoekintenties zijn:
- Navigatie
- Informatie
- Commercieel
- Transactie
Navigatie
Iemand die navigatie als zoekintentie heeft, zoekt bijvoorbeeld: ‘mitsubishi website’, ‘FrankWatching website’ of ‘rabobank inloggen’. Ze weten al waar ze naar op zoek zijn. Vaak weten ze ook al hoe deze pagina eruit ziet. Wat jij kan doen is ervoor te zorgen dat je zoeker deze pagina snel tevoorschijn heeft.
Informatie
Als iemand meer te weten wilt komen over iets spreken we vaak van een informatieve zoekintentie. Denk bijvoorbeeld aan ‘wat is een goede auto’ of ‘waarom is seo belangrijk’. Hierbij worden vaak vragen als ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘waarom’ en ‘hoe’ gesteld. Google laat deze vaak zien in een kennisblok – ofwel een zogeheten rich snippet.
Commercieel
Wanneer iemand uit is op onderzoek om bijvoorbeeld iets te kopen, dan spreken we van een commerciële zoekintentie. Hier worden zaken opgezocht als ‘beste auto’ of ‘De’Longhi vs Siemens’. Ze overwegen om iets aan te schaffen, maar moeten eerst nog even wat onderzoek doen.
Transactioneel
Bij een transactionele zoekintentie wordt er specifiek gezocht op een term waarop een aankoop. Wanneer je advertenties draait zijn dit vaak ook de duurste zoekwoorden om op te bieden, want deze zoekopdrachten leveren vaak het meeste geld op.
Denk bijvoorbeeld aan termen als ‘seo uitbesteden’ of ‘subaru crosstrek kopen’. Vergis je niet, want een transactionele zoekopdracht hoeft niet altijd om geld uitgeven te gaan. Zo kan iemand ook zoeken op wat de prijs is voor Apple AirPods 3 met Magsafe. Of een proefperiode voor Amazon Prime.
Is technische SEO dan niet belangrijk voor de toekomst van SEO?
Jazeker, technische SEO is ontzettend belangrijk als we kijken naar de toekomst van SEO. Een website moet snel laden en mobielvriendelijk zijn. De structuur van je website moet logisch zijn en een zoekmachine moet je website goed kunnen ‘crawlen’ – oftewel zoekmachines die jouw website willen indexeren, zodat deze vindbaar is. Dit is zeker belangrijk als je hoger in Google wilt komen.
In 2015 is RankBrain uitgekomen. Dit is een van de bekendere Google Core updates. Vanaf dit moment wordt machine learning toegepast. Een update die een uitbreiding was op de Hummingbird update uit 2013. Vanaf dit moment werden websites niet meer gerangschikt op basis van zoekwoorden, maar op zoekintentie. RankBrain deed hier nog een schepje bovenop en begon naar patronen te kijken van de zoeker.
De reden dat deze specifiek worden benoemd is dat dit de toon zet voor jouw content marketing strategie. Stel 100 mensen zoeken op ‘wat is seo’ en klikken op het eerste zoekresultaat in Google. Na een paar seconden klikken zij op ‘vorige pagina’ en klikken ze op het tweede zoekresultaat. Een halve minuut later sluiten ze de browser af. Ding ding: we zien een patroon! Blijkbaar gaf het eerste resultaat geen antwoord op de zoekvraag en het tweede resultaat wel. Dan moeten deze worden omgedraaid.
Think about what the user is going to type
Matt Cutts
Wat betekend dit? Het kan aan verschillende zaken liggen: het duurde te lang voordat de website inlaadde, want we zijn nou eenmaal ongeduldig. Het kan ook zijn dat de website niet prettig te lezen was of het is niet duidelijk waar ik het antwoord op zoekvraag kon vinden. Daarom is een goede inleiding ook belangrijk waarin je laat zien dat je het probleem of de vraag begrijpt en jij het antwoord hiervoor hebt.
Hoeveel woorden moet mijn artikel eigenlijk hebben
Als jij je dit nu nog afvraagt dan heb je het nog niet helemaal begrepen, maar dat geeft niet. Het maakt niet uit hoeveel tekst je pagina, artikel of blog heeft. Helemaal als we de toekomst van SEO als uitgangspunt nemen. Het moet de zoekvraag goed beantwoorden.
Dit kan je doen door key points bovenaan je pagina te zetten of de zoekvraag gelijk kort te beantwoorden. Daarna ga je er verder op in en verschaf je meer diepgaande informatie aan je lezer. Want: als ze doorlezen willen ze meer weten. Wel is het belangrijk dat je niet de rode draad verliest.
Interne linken zijn om deze reden ontzettend krachtig. Als ik wil weten hoe ik een snelkoppeling van een website op mijn mobiel krijg hoef ik niet uitgebreid te lezen wat een besturingssysteem is. Dat weet ik al, maar misschien weet iemand anders dat niet én vindt hij of zij dit wel interessant.
Dan kan je daar een losse pagina voor maken en daarnaartoe verwijzen als interne link. Dit is iets wat Google waardeert evenals het up-to-date of actualiseren houden van je pagina’s.
Dit betekend niet dat je alleen maar kleine artikelen moet schrijven of weinig tekst moet hebben. Soms vereist het antwoord op de zoekvraag wat meer tekst. Als ik zoek op ‘hoe werkt een raket’ dan kom ik ook uitgebreidere artikelen tegen, want het blijft rocket science. Het kan simpelweg niet in één of twee paragrafen worden uitgelegd.