Door hoger te komen in Google ben je dus beter zichtbaar en vindbaar. Een bedrijf dat dat erg goed doet is IMU. Zij verkopen namelijk cursussen, website bouw software en betalingsintergraties. Zij hebben een grote kennisbank online staan.
Zoek je bijvoorbeeld op ‘TIPS formule voor teksten’, dan staan zijn op de tweede plaats in Google. Dan luidt de hamvraag: hoe kom je bovenaan in Google? In dit artikel gaan wij toelichten hoe je er zelf voor kan zorgen dat je website hoger komt in Google.
Wat deze methode inhoudt is nog niet per se interessant voor jou als beginnende blogger – als dat is wie je nu bent en waar je naar streeft, maar je ziet wel dat ze zichtbaar zijn. Hoe meer zichtbaar, hoe meer potentiële klanten ze kunnen krijgen.
Hoog komen in Google is belangrijk
Als je site hoger komt in Google krijg je meer bezoekers naar je website. Meer bezoekers betekend vaak ook meer leads of omzet. Je bereikt dan ook meer mensen. Stelt iemand vaak een zoekvraag in Google waarna hij of zij op jouw website komt, dan word je gezien als autoriteit en expert. Dan schept vertrouwen. Dus hoe kom je bovenaan in Google? En kan je dat eigenlijk zelf of moet je daarvoor een expert inschakelen?
Track record van onze SEO Expert (laat maar zien)
Nee, dit is niet om op te scheppen. Ik wil jou als lezer laten zien dat deze blog je verder kan helpen. En daarvoor moet ik simpelweg met harde bewijzen komen, want: ‘laat maar zien’, toch? Dat krijgen wij immers vaak te horen. Als je zoekt op ‘Je muziek promoten met AIDA‘ zie je dat er drie websites naar voren komen: Bax, Ostenta en Streverz. Deze drie zijn alle drie geschreven door Jamie (dat ben ik).
Misschien ben je net zoals ik en moet je eerst even je bril opzetten. Het zijn namelijk best wel kleine afbeeldingen, maar hieronder zie je de naam ‘Jamie van Achteren‘ onder elk artikel staan. Geloof je mij niet? Lees het artikel over Personal Branding, Muziek promoten met content en 10 Tips voor je release hier. Als jij dit zoekt kan het zijn dat de volgorde net wat anders is natuurlijk. Google is aardig complex.
Hoe kom je bovenaan in Google?
Hoe kom je bovenaan in Google met je website? Dit is iets wat veel website bezitters zich afvragen. Vroeger was het belangrijk om het zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden zo veel mogelijk in je tekst te verwerken.
Tegenwoordig is Google veel slimmer. Je content moet hét antwoord zijn op de zoekvraag. Zoekt iemand naar ‘wanneer zomerbanden wisselen’ dan moet jouw pagina daarvoor de oplossing bieden of een antwoord geven. Klikt de gebruiker weer op te terugknop om vervolgens een nieuwe website te openen, dan week Google dat jouw pagina geen ‘juist’ antwoord gaf en zal je dalen.
Autoriteit
Is dit dan het enige waar Google naar kijkt? Nee, was het maar zo makkelijk. Google kijkt ook naar de autoriteit van je website. Deze kan je inzien met de WAC van Ahrefs. Wat is dit in 1 zin? Hoe meer websites verwijzen naar die van jou, hoe betrouwbaarder jij bent.
Op de afbeelding hierboven kan je zien dat hoe meer websites naar jou verwijzen, hoe meer organische bezoekers je krijgt.
Intentie
Google kijkt erg naar je intentie. Deze blog over ‘hoe kom je bovenaan in Google’ richt zich op een bepaald probleem. Jouw site is waarschijnlijk niet goed vindbaar en je hebt wellicht ook nog nooit van de term SEO gehoord.
Google crawled websites en het algoritme vraagt zich af: waarom staat deze blog op jouw website? Bij ons (Streverz) kan jij je SEO uitbesteden. Voor Google betekent dit twee dingen: het artikel is (waarschijnlijk) geschreven door iemand die kennis heeft over het onderwerp. Dat is een voor de ranking van dit artikel een plus punt.
Een minpunt is als wij in deze blog onszelf gaan promoten en de lezer niet zozeer verder willen helpen in de hoop dat die persoon dit bij ons uitbesteedt.
Paar stapjes terug: het probleem achter de zoekvraag
Dus probeer scherp te stellen: wat is het probleem van de zoeker? Waarom is dit een probleem? Hoe kan ik dit probleem oplossen? De lezer kan het misschien zelf, maar kan het ook uitbesteden als het te veel tijd kost. Er zijn twee soorten zoekopdrachten:
- Probleem
- Kans
Iemand kan met een probleem zitten of iemand is op zoek naar een kans. Vaak is het een probleem. Dit artikel is ook gericht op een probleem: hoe kom je bovenaan in Google?
Het probleem is dat je wellicht moeite hebt om hoger te komen in Google. Hieruit ontstaat natuurlijk een kans, maar dat is weer een ander onderwerp. Een ‘kansvraag’ of ‘kansstelling’ zou kunnen zijn dat er een nieuwe trend is en jij erachter wilt komt hoe jij hier het beste op in kan spelen.
4 soorten zoekintenties
Deze zijn weer onder te verdelen in vier verschillende zoekintenties. Informatief: iemand zoekt antwoord op een vraag of wil meer informatie over een bepaald onderwerk. Verder kan iemand iets opzoeken om te navigeren. Zo kan iemand zoeken op ‘Nio auto’s’ om alle modellen te zien. Verder is er een commerciële intentie. Iemand zoekt bijvoorbeeld op.
- Informatie
- Navigeren
- Commercieel
- Aanschaf
Zelf richt ik mij met de artikelen en blogs veel op ‘informatie’. Daar wordt het meeste op gezocht en krijgt veelal ook het meeste organische zoekverkeer. Veel mensen die iets opzoeken willen vaak eerst iets meer weten over het onderwerp en gaan daarop op verkenning.
Schrijven van blogs
Waarom schrijven bedrijven blogs? Blogs schrijven kan goed helpen met je vindbaarheid en zichtbaarheid. Zo kan je vragen beantwoorden van je (potentiële klant). Neem deze blog als voorbeeld met ‘hoe kom je bovenaan in Google’? Jij ben wellicht benieuwd hoe je dit het beste zelf kan doen en ik help je daar graag bij.
Voor klanten ben ik dagelijks bezig met zoekmachine optimalisatie (SEO) en hier krijg ik veel energie van. En ik mag hier ook graag over schrijven – zoals ik doe met dit artikel. Wil je het zelf doen, prima! Dan geef ik je wat tips. Besluit je om het uit te besteden, dan ben je de naam ‘Streverz’ al eens tegengekomen.
Misschien krijg je in de toekomst zelfs advertenties van ons te zien 😉. Weet je wat een groot voordeel van blogs zijn? Je kan het doen zonder budget als je net begint te bouwen aan je bedrijf en het blijft altijd zijn ‘ding’ doen: Grote kans dat deze blog in 2028 nog steeds te vinden is – ook wel bekend als evergreen content. Ik ga als persoon goed op de gedachte dat mijn kennis veel mensen kan inspireren en motiveren!
Goed onderzoeken van je doelgroep
Wie is dan je doelgroep en wie moet je aanspreken? Dat is erg belangrijk, want met die gedachten ga jij je blog schrijven. Voor dit onderwerp ‘hoe kom je bovenaan in Google’ weet ik dat de gemiddelde zoeker een ondernemer is die waarschijnlijk de term SEO of SEA nog niet vaak heeft horen vallen. Als jij weet wie je doelgroep is kan jij je beter inleven in hun probleem. En daar kan jij dan goed op aansluiten met een oplossing die perfect aansluit.
Het verschil tussen SEO en SEA
In de wereld van zoekmachine vindbaarheid zijn er twee kanten. De ene zweert bij SEO en de ander weer bij SEA. Ik geloof dat dit juist krachtig is als je dit combineert. Maar wat is dat het verschil tussen SEO en SEA? Het grote verschil is dat SEO organisch is en SEA betaald. SEO heeft meer tijd nodig om zijn werk te doen en SEA werkt direct zolang je blijft betalen. Geen van beide is ‘beter’.
Het voordeel van SEO is dat bijvoorbeeld een blog altijd nieuwe bezoekers kan aantrekken. Het nadeel is dat het erg lang kan duren voor je blog vindbaar is. Dit hangt ook af van veel factoren. Het voordeel van SEA is dat je direct bovenaan staat in Google. Met SEA betaal je namelijk per klik. Zo kan je snel data verzamelen over je doelgroep en makkelijker dingen testen. Het nadeel is dat het veel geld kan gaan kosten
SEO is zoekmachine optimalisatie
SEO is een Engelse afkorting dat staat voor ‘Search Engine Optimalisation’. Dit is een techniek waarmee je webpagina’s beter laat scoren in Google en je website over het algemeen beter vindbaar maakt. Denk aan blogs schrijven, zoals deze.
Het kan aardig complex worden, maar als je veel blogs schrijft zal je er steeds meer over leren. Evalueer en reflecteer altijd op je geschreven blogs: waarom is deze blog wel/niet vindbaar? Wat had beter gekund? Hoeveel procent van de blog is gelezen? Welke stukken zijn overgeslagen? Waar haken lezers af? etc etc. Dit kun je allemaal meten met handige (gratis) tools.
SEA is zoekmachine adverteren
Je website bovenaan krijgen in Google? SEA. Had dat dan meteen gezegd Jamie! Dat is waarschijnlijk niet het antwoord waar je naar op zoek bent, maar het is wel een van de mogelijkheden!
SEA is een Engelse afkorting dat staat voor ‘Search Engine Advertising’ – ofwel ‘Zoekmachine adverteren’. Je betaalt om bovenaan te staan – of nouja wanneer iemand op je link klikt. Wat zo’n klik kost verschilt enorm. Hoe meer interesse, hoe duurder een klik wordt. Vaak bied je voor een bepaalde zoekterm. Denk aan ‘BHV cursus’ of ‘website laten maken’.
Stappenplan: ‘zo komt mijn website hoger in Google’
Dus hoe kom je hoger in Google? Dit kan in 5 stappen. Om het niet onnodig complex te maken zullen we alleen de probleemvragen uitleggen in deze stappen en niet de ‘kansvragen’. Dus hoe kom je bovenaan in Google? Probeer deze 5 stappen!
Stap 1: begin met het begrijpen van het probleem
Wie is je doelgroep en waarom is de persoon op zoek een antwoord op zijn of haar probleem? Wat gaat er om in zijn of haar hoofd. Hier zijn mooie tools voor, zoals AnswerThePublic van Neil Patel, maar je kan het ook door er zelf even stil bij te staan.
5x waarom methode
Je kan vaak waarom vragen. Dit is ook wel de ‘5x why methode‘ (om eerlijk te zijn dacht ik dat het de 3x why methode heette). Door jezelf 5x ‘waarom’ af te vragen krijg je een beter beeld bij de oplossing en wat nou écht het probleem is.
Stap 2: maak een SEO bouwplan
Voordat je begint te schrijven raad ik je aan om eerst een bouwplan te maken. Maak een nieuw Word-document aan en denk na over je layout. Voor deze blog zit dat er zo uit:
- Waarom wil iemand hoger komen in Google?
- Bewijs laten zien dat wij jou dit kunnen leren
- Het is belangrijk dat je als blogschrijver het probleem begrijpt
- Uitleggen verschil tussen SEO en SEA [het kan op 2 manieren]
- Hoe kom je bovenaan in Google (stappen)
Wij hebben ook klanten die liever zelf de blog schrijven, maar graag wat ondersteuning willen op SEO niveau. Of ze weten niet precies waarover ze kunnen schrijven. Het voorbeeld is niet een echte casus, maar het legt wel uit hoe het te werk gaat. De technische aspecten heb ik doorgestreept, omdat deze niet zozeer relevant zijn voor jou als blogschrijver. Deze ziet er als volgt uit:
Hierin is de titel te zien van de blog, welke zoekwoorden de focus op moet liggen, wat voor soort blog het is – want op basis daarvan bouw je je blog op, schrijf je je inleiding en je conclusie – het doel van de blog, hoe lang de blog ongeveer moet zijn (mede hiervoor gebruik ik betaalde SEO software) en nog een aantal zaken.
Stap 3: werk je content uit
Wanneer dit duidelijk is begin je met het uitwerken hiervan en ga je schrijven. Probeer je blog of artikel ongeveer 700-900 woorden lang te maken. Wat SEO-technisch sterk is, is de zoekvraag terug te laten komen met daarbij een antwoord. Bijvoorbeeld: “dus hoe kom je hoger in Google? Om hoger te komen in Google kan je…”. Zorg er wel voor dat je dit niet te vaak doet. Anders klinkt je lezer weg.
Stap 4: vul je content aan met begeleidend materiaal
Plaatjes een video’s zeggen vaak meer dan 1000 woorden. Al wordt er in videos natuurlijk wel veel gepraat dus telt dat niet, maar beeldend materiaal met voorbeelden kan vaak enorm helpen. Ikzelf hou er meer van om informatie lezend te consumeren. Een collega van mij consumeert kennis liever met beeld materiaal. Iedereen is verschillend en uniek. Zorg er daarom voor dat je content goed past bij je doelgroep.
Linkjes naar andere websites die het nog even wat beter en dieper toelichten dan jij is dan ook erg krachtig. Zo verlies je ook niet de rode draad en dwaal je niet af van je hoofdonderwerp. Willen ze er wat meer over weten? Dan klikken ze op het linkje.
Stap 5: controleer, evalueer en refecteren
Geef je blog of artikel een maand of drie de tijd en ga dan het één en ander analyseren. Dit kan natuurlijk heel schools met de STARR-methode of andere schoolse reflectiemethoden. Hoe je het doet vind ik niet zo spannend – als je het maar doet.
Gaandeweg zal je veel leren en ontdekken wat wel en wat niet werkt. Ik doe dit niet meer voor iedere blog die ik schrijf om eerlijk te zijn. Dat zou gewoonweg te veel tijd kosten. Wel reflecteer ik op blogs die het super hebben gedaan en op blogs die totaal niets hebben opgeleverd.
Wacht niet langer en stop met uitstellen
Dus samengevat: hoe kom je bovenaan in Google? Dit kan je betaald doen – met SEA – of organisch met de tijd – met SEO. Geen van beide is ‘het beste’. SEA vereist een geldbudget en SEO vereist tijd. Tenzij je het natuurlijk uitbesteed. Begin gewoon direct met het schrijven van goede content die een antwoord geeft op de probleem van je doelgroep.
Biedt deze oplossing gratis aan. Daarme laat je zien dat jij/jullie de expert zijn als het om dit probleem gaat. Begin gelijk met schrijven! Je blog hoeft niet perfect te zijn. Lees ook onze andere blogs als je dit interessant vond!