Personal Branding & Marketing als Artiest in 2024 [Blueprint]

Facebook
Twitter
LinkedIn
Jamie van Achteren over zelf je marketing doen als muziek artiest
Dit artikel staat online sinds 31-07-2023
Uren lang bezig en nachten lang doorhalen. Dit gemaakte nummer wordt een hit. Op naar de distro, nog even wachten op de controle en inplannen voor publicatie op platformen als Spotify. En dan.. Weer geen luisteraars… Want zeg nou eerlijk; wie heeft er van jou als beginnend artiest gehoord? Daar kan jij verandering in brengen – en – dat kan jij ook goed zelf!
Inhoudsopgave

First things first: er is een verschil tussen een artiest en een producer. Producers zitten vaak meer op de achtergrond. Zij bouwen vaak minder snel een identiteit op waarin mensen het gevoel hebben dat zij de artiest kennen. Dan werken dergelijke marketingstrategieën toch net even wat anders. Dit artikel richt zich daarom ook meer op de stemartiesten.

De inspiratie voor deze blog komt door Rutger Steenbergen. In zijn podcast over zoekmachine vindbaarheid (SEO) vertelde hij over een gastblog – die hij had geschreven – waarin hij zijn passie voor SEO en die voor muziek combineerde.

podcast achtergrond Streverz

Zo vertelde hij over zijn gastblog bij Bax Music over muziek en Michael Jordan. Rutger is SEO-expert en dance producer. Getekend bij een label en zo nu en dan ook deejay in Franse nachtclubs. En nee, hij heeft ons niet betaald om dit te schrijven – alleen voelt het wel goed om dit te delen.

Waarom is Marketing Belangrijk voor een Artiest?

Marketing is belangrijk voor iedereen die wilt groeien met zijn of haar onderneming. Een artiest is ook een ondernemer met boekhoudplicht, vaste lasten en uitgaven. Die studiosessie is immers belasting aftrekbaar.

Met marketing zorg je ervoor dat je muziek onder de ogen komt – nouja, onder de oren – van nieuwe, potentiële fans. In Nederland worden er gemiddeld per dag al zo’n 2000 nummers gepubliceerd. Zonder marketing is het vrijwel onmogelijk om hierin nog op te vallen. Effectief is je muziek promoten met content – zowel betaald als onbetaald.

5 Strategieën voor je eigen Marketing als Artiest

Er zijn een aantal zaken die jij zelf kan doen als solo artiest of independent artiest. Deze hebben wij hieronder voor jou op een rijtje gezet.

1: Personal branding: bouwen aan jou als merk

Jij bent het merk en story telling is ontzettend belangrijk. Dit is dan ook je uitgangspunt. Want hoe ga jij jezelf promoten en wat wil je precies promoten van jezelf?

Personal branding als Artiest

Jij deelt een persoonlijk verhaal met je muziek en je bent uniek. Mensen moeten je bijvoorbeeld ook beter leren kennen. Kijk maar eens naar Fresku. Hij heeft zijn personal branding aardig sterk in elkaar en heeft het respect in de Nederlandse hip-hop wereld. Het is ijzersterk om te profileren als artiest.

2: Veel zichtbaar zijn

Je kent ze wel; mensen op sociale media die elke dag wat plaatsen. Gelukkig hebben platformen, zoals Instagram en Facebook, een optie om deze berichten niet meer weer te geven; want het is simpelweg irritant. Zorg dat jij niet op deze manier zichtbaar bent! Veel zichtbaar zijn op een irritante manier is bijna net zo slecht – of zelfs erger – dan niet zichtbaar zijn.

Zorg ervoor dat je consistent berichten plaatst op verschillende platformen. Kopieer ze niet klakkeloos, maar zet ze wel even in de juiste ‘tone of voice‘ op het platform. De doorsnee Facebooker zit anders in elkaar dan de gemiddelde Instagrammer.

Wat voorbeelden van zichtbaarheid marketing voor jou als artiest

Hoe ben je dan bijvoorbeeld zichtbaar? Allereerst kan je consistent leuke content plaatsen op de socials. Wel even inplannen, zodat dit ook echt consistent gebeurt. Verder kan je betalen om meer zichtbaar te zijn. Het nadeel van dit is dat content een ‘lage shelf life’ heeft: na een maand doet die content vaak niet zo veel meer. Bol.com doet dit echt op een leuke manier. In de muziek wereld doet Noah’s Ark dit ook erg leuk met memes. Zij zijn tegenwoordig gefuseerd met TopNotch.

Blogs aan de andere kant hebben een langere shelf life. Dit artikel is geschreven in 2023, maar kan in 2026 nog steeds aardig hoog scoren in zoekmachines. Er zijn verschillende muziekblogs die bijvoorbeeld muziek reviewen. Neem contact met ze op. Soms doen ze dit gratis, maar vaak willen ze er iets voor terug. Het platform / de website is natuurlijk hun broodwinning. Voor jou wordt dat straks muziek. Levenslang gratis optreden is voor jou ook een no-brainer.

Spotify logo's

Ook kan je ervoor zorgen dat je in Spotify playlists wordt geplaatst, je onder de aandacht van de media komt of dat je te gast bent bij een podcasts.

3: Netwerken met andere artiesten

Ga netwerken en leer andere artiesten kennen. Misschien kan je wel met ze samenwerken. Hun doelgroep hoort dan jouw stem op het nummer en jouw luisteraars worden geëxposeerd met de artiest waarmee jij samenwerkt. En het kan ervoor zorgen dat je veel inspiratie opdoet. Win-win.

4. Online adverteren met het AIDA-model

Zie het AIDA model als een soort tunnel of trechter waar de potentiële luisteraar door een aantal ‘filters’ gaat. Als eerste komt je advertentie onder de aandacht van de luisteraar. Ooit zag ik eens een ‘awareness’ campagne op Facebook. In deze video was er een hand die een tekening maakte te zien. Deze werd betaald gepromoot.

Aida model
(Bron: imu.nl)

Onder die video werd het nummer van de artiest afgespeeld. Als iemand deze video minimaal 15 seconden had bekeken met het geluid aan, ging deze persoon naar de ‘interest’ campagne. Hierbij kreeg de Facebooker een fragment te zien van de videoclip van het liedje. De laaste campagne was een link naar Spotify, Youtube of naar de ticket website om ze over te brengen tot actie.

  • Awareness (Aandacht)
  • Interest (Interesse)
  • Desire (Verlangen)
  • Action (Actie)

Het AIDA-model is al eeuwen oud en werd zelfs al gebruikt door de Romeinen. Gekheid, zo oud is het nou ook weer niet. Het AIDA model komt uit de 19e eeuw en is bedacht door Elmo Lewis. Mag je ook wel gelijk weer vergeten.

5: Een sterke muziekvideo betaald promoten op YouTube

Simpele advertenties draaien op YouTube of ze wat complexer inrichten met een cross-platform AIDA model. Het kan allebei. Daarbij is het voor YouTube natuurlijk belangrijk dat je een (goede) video hebt.

Zelf een goede video maken of wat geld neerleggen om het uit te besteden. Een goede video kan enorm helpen met je zichtbaarheid. Deze kan je vervolgens betaald promoten op YouTube. Voordat iemand uit je doelgroep zijn of haar opgezochte YouTube video wil bekijken, zal hij of zij eerst die van jou een tijdje zien. Zorg wel dat je je video met een beetje respect in elkaar zet.

Independent zijn of naar een platenlabel

Als je een artiest bent moet je jezelf zien als een bedrijf. Sommige platenlabels vereisen zelfs dat je staat ingeschreven bij KVK als je bij ze onder contract wilt komen. Van het platenlabel startproces hebben wij bij Streverz geen kaas van gegeten. Zo’n partij regelt wel een hele boel voor je. Neem het contract wel goed door en vraag juridisch advies bij een partij.

Als je independent bent is het belangrijk dat je veel – en op de juiste manier – zichtbaar bent. Er zijn artiesten die dit aardig goed kunnen, maar weet wanneer je iets zelf moet doen of moet uitbesteden. Dat je een prachtige stem hebt wil niet zeggen dat je muziek op professioneel niveau kan mixen of opvallende albumcovers kan tekenen.

Team Streverz van de marketing
(Afbeelding: Jamie, Jelmar en Bob van Streverz van links naar rechts)

Even koffie drinken

Neem gerust contact op met Streverz en kom eens een praatje maken. Zo kunnen wij jou helpen om je op de kaart te zetten en samen een plan maken met jou. We kunnen het gehele proces natuurlijk ook compleet van je uit handen nemen – zoals ads draaien of je sociale media managen, zodat jij constant zichtbaar blijft en kan blijven focussen op hetgeen wat jij leuk vindt en waar jij goed in bent: het maken van muziek.

Conclusie

Ik ken een handje vol artiesten en in het verleden ben ikzelf ook actiever geweest met muziek. Het is een moeilijke ‘business’ om je broodwinning ervan te maken. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar als je niet het geld over hebt om in je zichtbaarheid te investeren als artiest – of je wilt je binnen een jaar niet aansluiten bij een label – wees dan eerlijk tegen jezelf dat je dit alleen maar als leuke hobby ziet voor de komende jaren. Dit zeg ik uit ervaring van de artiesten die ik ken. Ga zelf hard aan de slag met je marketing of vraag professionele hulp. Dit is misschien nog wel belangrijker dan je muziek zelf – die natuurlijk ook goed moet zijn.
Gratis online marketing tips in je mail:

Delen:

Vond je dit een leuk artikel? Selecteer hieronder je waardering of laat het ons weten in de reacties! (wordt echt gewaardeerd)

0 0 stemmen
Jouw waardering
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties