Hoe post je linkjes op de 3 grote social media platformen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
social media linkjes
Dit artikel staat online sinds 04-09-2023
Het is niet verstandig om onder elke social media post op je bedrijfspagina een linkje te plaatsen die naar je website gaat, maar waarom is dit?
Inhoudsopgave

Het is niet verstandig om onder elke social media post op je bedrijfspagina linkjes te plaatsen die naar je website gaat, maar waarom is dit?

De reden hiervoor is dat social media apps willen dat je het langst op hun platform blijft. Dit was eerder een enorme online marketing trend. Op het moment dat jij een linkje plaatst bij je bericht, zorg je er eigenlijk voor dat mensen van het platform afgaan in plaats van er op blijven.

Linkjes social media stock

Dat is nu precies wat de platformen niet willen, want daardoor krijgen ze minder opbrengst uit de betaalde advertenties die ze je laten zien tijdens het scrollen op de social media pagina. Dus onthoud, plaats niet bij elk bericht een linkje naar je website of naar je blog toe.


Wat kan je dan wel doen? Door in plaats van de link direct onder je post te plaatsen, zijn er ook andere manieren om de link naar je website te verwerken. We gaan kijken naar een aantal social media platformen: Facebook, Instagram en LinkedIn.

Facebook

Allereerst op Facebook. Op dit platform zijn veel mogelijkheden om een link te plaatsen.
Ga naar je persoonlijke pagina naar Info > Contact en algemene gegevens, hier kan je allerlei soorten linkjes plaatsen, naar je website of naar andere platformen.
Wil je ook graag een link op je zakelijke pagina, doe dan hetzelfde als hierboven en zo kan je ook linkjes toevoegen.

Direct onder je banner op de pagina vind je een blauwe knop die je zelf kunt invullen. Je kunt verschillende dingen koppelen aan deze knop, dus ook een link naar je website.
Er is nog een andere plek waar je je link naar de website kan plaatsen. Namelijk bij je omslag- en profielfoto. Wanneer je hierop klikt, komt er aan de rechterkant een beschrijving te staan. Wanneer je hier je link in plaatst, kan dit heel effectief zijn.

Ben je in het beheer van een Facebook groep? Dan kan je hier ook linkjes in plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan de omschrijving van deze groep, begin deze met een link naar je website. Op deze manier zullen alle leden en mensen die lid willen worden jouw link zien in de omschrijving. Ook heeft elke groep vaak één vastgezet bericht waarin bijvoorbeeld alle huisregels staan. Nog een perfecte plek voor je linkje, want iedereen leest dat bericht wel!

Instagram

Instagram heeft op  lange na niet zoveel mogelijkheden zoals Facebook die heeft, maar er zijn er wel een paar. Op je Instagram profiel kun je een link plaatsen, in je bio. Probeer hier de aandacht naar toe te trekken door er bijvoorbeeld een emoji van een laptop of het internet teken voor te zetten. Om ervoor te zorgen dat mensen naar je bio gaan kijken, kun je bij een post in de beschrijving de hashtag #linkinbio plaatsen. Deze wordt erg vaak gebruikt op Instagram en hiermee verwijs je dus naar de link van je website door.

Ook op Instagram Stories kun je een link plaatsen. Deze verdwijnt weliswaar binnen 24 uur, maar toch kan het effectief zijn. Plaats een sticker/GIF of een tekstje met ‘Swipe up!’ en op deze manier zorg je ervoor dat mensen doorklikken naar je website toe.

LinkedIn

Op LinkedIn kan je een project aanmaken, voeg projecten toe aan je pagina als profielonderdeel en zo kun je je link naar de website makkelijk delen. Heb je nog andere websites of linkjes, dan kan je die ook nog er aan toevoegen. Je kan natuurlijk ook een bedrijfspagina aanmaken en hierin kan je het adres van je website ook invullen.

Net zoals bij Facebook, zit je in een groep en ben je de beheerder, voeg dan je link toe aan de omschrijving van de groep. Wel is er één verschil wat Facebook niet kan, maar LinkedIn wel. Je kunt namelijk groepsmailen sturen. Als beheerder kun je iedereen in de groep een mail sturen en hierin kun je heel makkelijk je linkje in verwerken. 

Gratis online marketing tips in je mail:

Delen: