H1 uitgelegd

Vanuit een zoekmachine optimalisatie oogpunt is een h1 tag onmisbaar. Hiermee geef je aan wat het belangrijkste is op de pagina. Vaak krijgen we de vraag of het gebruik van meerdere h1 tags je SEO kan maken of breken. Na wat jaren ervaring opgedaan te hebben hebben kunnen wij je een goede uitleg geven. Dus; hoe zit het eigenlijk?
Inhoudsopgave

Structuur is ontzettend belangrijk zo ook voor Google. De verschillende H’s geven de hiรซrarchie van je website aan. Zie het als je schoolverslag of onderzoek. Het titel van je verslag is vergelijkbaar met de h1. Daaronder vallen verschillende hoofdstukken – de h2‘tjes.

Heeft zo’n hoofdstuk meerdere subhoofdstukken? Dan worden dit h3’tjes. Met een H1 geef je aan wat het belangrijkste is op je webpagina. Voor deze pagina is dat ‘H1 uitgelegd’.

<h1>Ik ben een titel!</h1>

Meerdere op een pagina

Is het erg om meerdere H1’s te gebruiken op 1 pagina? Hoewel verschillende bronnen je zullen zeggen dat het niet erg is, hebben wij uit ervaring gemerkt dat als je hoog wil scoren op een bepaald zoekwoord je het beter kan houden bij 1 h1 tag op je webpagina. Wel geven veel webbrowsers aan dat ze meerdere h1 tags niet meer ondersteunen.

Twitter bericht over h1 en Google
(bron: https://ww.twitter.com)

Joost de Valk is een mede-Nederlander die bekend is voor het ontwikkelen van de SEO plugin YOAST. In dit Twitter bericht geeft Barry Schwartz aan dat Google sites niet indexeert en rankt op basis van je h1 tag. Hierop reageerde HariLossCure2020 dat de SEO plugin Yoast een error geeft in WordPress wanneer je geen h1 tag gebruikt. De maker van de plugin verteld dat niet niet per se voor Google is, maar voor de gebruiker, zodat de content beter leesbaar is.

Hoe schrijf je een goede H1

Een goede h1 betekend niet dat je dit alleen voor Google doet. Het zorgt weleenswaar voor een goede structuur op je website voor zoekmachines, maar het helpt natuurlijk je lezer ook om je content goed te begrijpen. Belangrijk is dat je h1 uniek is op je hele website. Dit is dan ook de enige pagina op de Streverz website die de h1 ‘H1 uitgelegd’ heeft. Zorg ervoor dat je h1 je content goed beschrijft. Op basis van wat er in de h1 staat, moet een lezer eigenlijk al in staat zijn om te snappen waar het artikel over gaat.

Verschil tussen H1 en H2

H1 geeft aan wat het belangrijkste is op de pagina. H2 onderbouwd dit. De h1 op deze pagina is ‘h1 uitgelegd’ en de h2 zijn ‘meerdere op een pagina’, ‘hoe schrijf je een goede h1’ en ‘verschil tussen h1 en h2’. Deze onderbouwen en versterken namelijk de H1.

Heading voorbeeld h1 h2 en h3
(bron: https://www.contentkingapp.com)

In de bovenstaande afbeelding is te zien hoe zo’n structuur eigenlijk werkt. De h3’s onderbouwen de h2’s. De h2’s onderbouwen op haar beurt weer de h1. Dit gaat tot en met h6 door. Voor grote blogs ga ik vaak niet verder dan h4 – en dat is al erg diep. Niet omdat het ‘niet goed’ voor zoekmachines is, maar omdat het nooit nodig is geweest in mijn geval.

Aanbevolen lengte van de H1 tag

Hoe lang moet een h1 tag eigenlijk zijn? Probeer deze te houden tot 50 karakters. Het betekend niet gelijk dat je pagina niet hoog zal scoren als je je h1 langer hebt dan 50 karakters. Het is met name belangrijk dat je hiermee de aandacht van de lezer trekt. Gebruik krachtwoorden voor blogs en zorg dat hij lekker interessant klinkt. Wel is het aangeraden om geen punt aan het einde van je zin te zetten en om interpuncties zo min mogelijk te gebruiken in je titel.

Deel mij met je vrienden en collega’s!

Kennisbank

Verreik gratis je kennis. Lees ook onze andere artikelen in de kennisbank van Streverz.

Conversie

Conversie is een term binnen e-commerce. Het is het omzetten van website bezoekers dat overgaat na een transactie. Het geeft veel inzicht in je onlineproces.

Internet adverteren

Internet adverteren is in de essentie het promoten van diensten of producten op het internet. Denk aan sociale media, zoekmachines en e-mailmarketing.

Marketingmodellen

Marketingmodellen zijn visuele modellen die kunnen helpen met de strategische planning. Ze worden ook wel analysemodellen genoemd. Vergelijkbaar met een stip op de horizon.

SEO

SEO is een Engelse afkorting dat staat voor ‘search engine optimalisation’ – ofwel zoekmachine optimalisatie. Het gaat om hoe je een websites beter vindbaar kan maken.

Tooling

Veel slimme mensen hebben veel handige tools gemaakt. Wij van Streverz hebben hier een mooi lijstje voor gemaakt die wij ook duidelijk en eenvoudig toelichten.

WordPress

Tegenwoordig is meer dan 40% van de websites WordPress. WordPress is een CMS – oftwel een ‘content management systeem’. Het is eenvoudig te gebruiken voor velen.