Upselling uitgelegd

Upselling is een verkooptechniek waarbij je als verkoper of marketeer de klant probeert te overtuigen om een duurdere versie van hetzelfde product te kopen. Dit doe je bijvoorbeeld door extra functionaliteiten of upgrades aan te bieden die niet in de basisversie zitten. Door een klant te laten zien dat hij of zij met de upgrade meer waar voor zijn geld krijgt, vergroot je de kans op een hogere aankoopwaarde en dus een hogere omzet.
Inhoudsopgave

Upselling wordt vaak toegepast in e-commerce. Het is een effectieve manier om de klanttevredenheid te vergroten en de omzet te verhogen. Door de klant te laten zien dat er nog betere opties zijn, kan de klant het gevoel hebben dat hij meer waar voor zijn geld krijgt en hierdoor meer geneigd zijn om een duurder product te kopen.

Upselling effectief inzetten

Een goede manier om upselling toe te passen is door bijvoorbeeld een aanbieding te doen voor het upgraden van een product in het winkelmandje van de klant. Door de klant op dat moment te laten zien dat hij of zij hetzelfde product in een luxere variant kan kopen, kan de klant alsnog voor de duurdere variant kiezen. Daarnaast kun je als verkoper of marketeer gebruikmaken van e-mails of persoonlijke berichten om de klant te informeren over nieuwe mogelijkheden of upgrades voor het product dat hij of zij al heeft gekocht.

Laat de klant beslissen

Een belangrijk aspect bij het toepassen van upselling is dat de klant altijd het gevoel moet hebben dat hij of zij zelf de keuze maakt om te upgraden naar een duurdere variant. Het moet dus geen opdringerige verkooptruc zijn. Door de klant goed te informeren en de voordelen van de upgrade duidelijk te maken, kan de klant zelf beslissen of hij of zij de upgrade wil aanschaffen.

Verhogen van de omzet

Upselling kan dus een effectieve manier zijn om de omzet te verhogen en de klanttevredenheid te vergroten. Door de klant te laten zien dat er nog betere opties zijn, kun je als verkoper of marketeer meer waarde leveren aan de klant en zo een langdurige relatie opbouwen.

Deel mij met je vrienden en collega’s!

Kennisbank

Verreik gratis je kennis. Lees ook onze andere artikelen in de kennisbank van Streverz.

Conversie

Conversie is een term binnen e-commerce. Het is het omzetten van website bezoekers dat overgaat na een transactie. Het geeft veel inzicht in je onlineproces.

Internet adverteren

Internet adverteren is in de essentie het promoten van diensten of producten op het internet. Denk aan sociale media, zoekmachines en e-mailmarketing.

Marketingmodellen

Marketingmodellen zijn visuele modellen die kunnen helpen met de strategische planning. Ze worden ook wel analysemodellen genoemd. Vergelijkbaar met een stip op de horizon.

SEO

SEO is een Engelse afkorting dat staat voor ‘search engine optimalisation’ – ofwel zoekmachine optimalisatie. Het gaat om hoe je een websites beter vindbaar kan maken.

Tooling

Veel slimme mensen hebben veel handige tools gemaakt. Wij van Streverz hebben hier een mooi lijstje voor gemaakt die wij ook duidelijk en eenvoudig toelichten.

WordPress

Tegenwoordig is meer dan 40% van de websites WordPress. WordPress is een CMS – oftwel een ‘content management systeem’. Het is eenvoudig te gebruiken voor velen.