Interactieve Digitale Marketing
Marketing wordt steeds meer gedigitaliseerd en interactiever. Vele websites en/of webshops hebben tegenwoordig chatbots of de optie voor een real-time messaging platforms. Dit zal in 2023 waarschijnlijk nog meer toenemen.
Dit komt omdat dit een goede manier is om data te verzamelen over je klanten. Wat is nou een betere manier om snel en direct in contact te komen met klanten dan door middel van een online gesprek met ze te voeren?
Storytelling
Voorheen ging het mensen vooral om feiten, alles moet onderbouwd worden met feiten en/of cijfers, alles zwart op wit. Tegenwoordig kopen mensen toch ook veel met emotie, dus tegenwoordig is storytelling, wat onderbouwd wordt met feiten, de beste optie voor marketing.
Elk bedrijf heeft dezelfde feiten, ze zeggen allemaal dat zij de beste oplossing hebben voor de behoefte van de klant, maar zo win je de klant niet volledig over. Om je te onderscheiden moet je inspelen op het menselijke gevoel, maar wel bewijs leveren.
Dominantie van podcasts en (korte) video’s
Podcasts bestaan nu bijna 20 jaar, maar de populariteit stijgt in de afgelopen jaren. Verschillende leefstijlen zijn ontstaan waarin alles sneller, makkelijker en beter gedaan moet worden. Content die dus tegelijkertijd beluistert of gekeken kan worden tijdens andere bezigheden, vallen zeer in de smaak.
Voor veel mensen is een podcast een heimelijk genoegen geworden tijdens het bijvoorbeeld uitlaten van de hond of het schoonmaken van het huis. Video’s, vooral kortere, doen het ook goed. Instagram heeft er zelfs een speciale optie voor ontworpen: Instagram Reels.
Dit lijkt overigens enorm op een andere social media app: TikTok. Beiden apps geven de opties om korte video’s onder de minuut te plaatsen. Dit is de perfecte manier om een onderwerp visueel te laten zien en persoonlijk te maken.
E-mail marketing
Dit is een van de best gebruikte marketing methodes. E-mail marketing zal zeker verder gebruikt worden in 2023. Uit onderzoek blijkt dat 89% van de marketeers gebruik maken van E-mail marketing. Dit is ook logisch natuurlijk, aangezien tegenwoordig iedereen wel een e-mailadres heeft. Zo kunnen bedrijven makkelijk hun (potentiële) klanten bereiken, denk aan nieuwsbrieven, actiefolders, reminder over artikelen in winkelmandje en bedenk zo maar verder.
Bij kleine, startende bedrijven is dit een hele effectieve manier van marketing. Tijdens een productlancering van een klein bedrijf geeft e-mail marketing een grotere kans op het vergroten van de winstmarges. Dit is enorm belangrijk als je nog in de startperiode zit van je eigen bedrijf.
Het is nuttig om op deze manier bestaande klanten te herinneren aan je website, of juist klanten die zich wel hebben aangemeld, maar nog niks gekocht hebben. De kans is er dat na een reminder e-mail ze wel wat gaan kopen van je bedrijf.
User-generated content
Dit soort content helpt ook om klanten over te halen. User-generated content is een soort content om het vertrouwen van klanten te winnen door middel van een derde partij in te schakelen, influencers. Stel, je bent op zoek naar een goede telefoon, elk merk zegt dat zij de beste zijn, omdat ze willen dat jij bij hun een telefoon koopt.
Wanneer een influencer vertelt dat ze een nieuwe telefoon heeft gehaald en vertelt wat ze er fijn aan vindt en wat niet, dan geloof je dat sneller dan het woord van het bedrijf zelf. Uit onderzoek blijkt dat mensen bijna 2,5 keer sneller hun vertrouwen in user-generated content te vertrouwen dan brand-generated content.