Sociale media onderzoek 2025: flinke daling X, LinkedIn in de lift & actieve 40-plussers [Marketing]

Facebook
Twitter
LinkedIn
social media
Dit artikel staat online sinds 30-01-2025
Hoe zit het met het socialmedia-gebruik in Nederland? WhatsApp, YouTube en Instagram blijven groeien, maar Facebook krijgt wat dat betreft een knauw. En waar X vorig jaar nog groeide, is er dit jaar een grote daling te zien in het aantal gebruikers. Dit en meer komt dit jaar naar voren in het sociale media onderzoek 2025.
Inhoudsopgave
social media Streverz

Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 is het grootste trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research (bron: Newcom.nl). Het onderzoek wordt al sinds 2010 jaarlijks uitgevoerd. Er deden dit jaar 6.437 respondenten mee van 15 jaar en ouder.

In dit artikel worden de opvallendste resultaten uit dit socialmedia-onderzoek gedeeld. Op welke platformen zijn we het meest te vinden en hoeveel tijd spenderen we daar? Wat zijn kleinere, maar groeiende platformen? En wat vinden respondenten van een verbod op social media voor kinderen onder de 16 jaar?

40-plussers zijn actiever geworden op social media.

We besteden gemiddeld zo’n 2 uur (115 minuten) per dag aan social media. Daarin is geen verschil te zien met de resultaten van vorig jaar. Het gebruik onder 20 tot 39-jarigen is iets gedaald ten opzichte van vorig jaar, van 154 minuten naar 147 minuten. Ook bij 15 tot 19-jarigen is een kleine daling te zien, van 168 naar 165 minuten. In de leeftijdscategorie 65+ is het gebruik juist iets gestegen, met 3 minuten. Het resultaat van het sociale media onderzoek 2025 laat dit duidelijk zien.

Vorig jaar steeg het gebruik onder mensen jonger dan 40 jaar nog, maar dit jaar is dat gedaald. Nederlanders boven de 40 jaar zijn juist actiever geworden.

image 5 Streverz

Dagelijks gebruiken we minder verschillende platforms

Waar we vorig jaar nog gemiddeld 2,4 platforms per dag gebruikten, is dat in 2025 2,0. Binnen alle leeftijdsgroepen neemt het gebruik van verschillende platforms op een dag af.

De grootste daling is bij 20 tot 39-jarigen te zien: van 3,3 platformen per dag, naar 2,8. Het totaal aantal gebruikte platforms (dus niet dagelijks) blijft op 4,4, net als vorig jaar én het jaar daarvoor.

image 6 Streverz

Het dagelijks gebruik neemt wel toe

We gebruiken dus minder verschillende platforms op een dag, maar het gebruik is wel intensiever geworden omdat de besteedde tijd hetzelfde is. Het dagelijkse gebruik neemt namelijk toe, vooral op de grote(re) platforms zoals WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube en TikTok, waarbij WhatsApp de grootste groeier is in dagelijks gebruik.

image 7 Streverz

YouTube, Instagram & LinkedIn groeien lekker door.

We zien een groei in het gebruik van YouTube, Instagram en LinkedIn. In een ander onderzoek van Newcom en Jimmy’s, naar het digitale mediagebruik onder kinderen, jongeren en ouders, is ook duidelijk te zien dat YouTube geliefd is.

YouTube mag tegenwoordig écht niet ontbreken in je socialmedia-strategie. Het platform domineert de streamingwereld en laat daarbij Netflix, Disney+ en HBO Max achter zich: niet kinderachtig dus, daar moet je wat mee!

image 3 Streverz

Bij X en Facebook is een daling te zien

Dit jaar is er toch een flinke daling te zien, van maar liefst 14%. Waarschijnlijk duurde het evenvoordat mensen echt de knoop doorhakten om het platform te verlaten, of misschien nog nieuwsgierig waren naar de veranderingen.

Ook bij Facebook is een kleine daling te zien, van 2%. Dat zijn ongeveer 180.000 gebruikers minder, waarbij het aantal gebruikers van 10,1 miljoen naar 9,9 miljoen is gedaald.

Welke socialmedia-kanalen behoren tot de big five?

WhatsApp is nog niet uitgebreid benoemd, maar is niet onbelangrijk: ook daar blijven we groei zien. En ook al heeft Facebook een daling doorgemaakt, het platform van Meta blijft onderdeel van de big five, samen met WhatsApp, YouTube, Instagram en LinkedIn.

Hieronder een overzicht van de ontwikkeling in het aantal gebruikers per platform, waarbij 10 van de meest populaire platforms in Nederland zijn meegenomen.

image Streverz

Bij WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok en Snapchat is een groeiend aantal gebruikers te zien, waarbij LinkedIn het hardst is gegroeid met 230.000 gebruikers. Bij Facebook, Pinterest, X en Telegram zien we juist een daling in het aantal gebruikers. Waarbij X dus de meeste gebruikers verloren is.

image 1 Streverz

Social media wordt gezien als negatief voor het welzijn

Vorig jaar vroeg Newcom voor het eerst naar mentaal welzijn in hun onderzoek, iets wat er in 2025 in is gebleven. Daarin valt op dat social media vaker wordt gezien als negatief voor het welzijn, wat als gevolg heeft dat 5,2 miljoen Nederlanders proberen hun socialmedia-gebruik te verminderen.

image 2 Streverz

Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2025/01/25/social-media-onderzoek-2025/

Conclusie

Er gebeurde, vooral de afgelopen maand, een hoop op social media. Dat mensen wegvluchten van X is al langer bekend, maar ook bij Meta en TikTok zijn er nu ontwikkelingen waardoor gebruikers twijfelen of ze daar willen blijven. In het aantal gebruikers van kleinere platforms, is bij BeReal de grootste daling te zien. Wie weet toch een kortstondige hype en geen blijvend iets? Sowieso is er bij bijna alle kleinere platforms een daling zichtbaar, behalve bij Polarsteps, Reddit en Threads. Hulp nodig bij een betere online zichtbaarheid? Door middel van SEO en SEA kunnen wij jou helpen!
Gratis online marketing tips in je mail:

Delen: